Träningstips under graviditeten

traning3 sqats1 sqats2 trana5 plankan
Jag vill börja med att säga att alla graviditeter är olika så det jag skriver nu baseras på mina erfarenheter.
Mitt bästa träningstips är, som alla har hört, att hitta en träningsform som gör att man tränar och tycker att det är kul och ger dig energi, inte tvärtom. Det enda som jag känner för just nu är promenader, korta spinningpass och lite styrketräning. Jag tror verkligen att det under lättar att vara någorlunda tränad inför förlossningen och att kroppen orkar mer både som gravid och efter. Dessutom är det bra om coremuskulaturen är stark när bebisen kommer och du bär mycket.

Jag kör några gånger i månaden med min PT, Helen Dedijon Nilsson, som är specialiserad på gravida. Jag kommer att köra stenhårt med henne efter förlossningen.

Så fort jag känner mig trött, vilar jag. Jag lyssnar på min kropp och pushar den aldrig mer än den orkar. Det skulle jag gjort om jag inte var gravid men nu känns det inte bra.

Några bra styrkeövningar för dig som är gravid (och annars också så klart):
Bild 1 & 2: Squats med sträckt ben när du kommer upp och spänn på toppen (bra för rumpan)
Bild 3: Squats på parkbänk, lägg upp ena benet och doppa knät i marken
Bild 4: Plankan för magen (om det blir för tungt kör jag på knäna)
Knäböj med pilatesboll i ryggen
Bäckenbottenlyft (bra att träna knipet)
Armhävningar (om det blir för tungt kör jag på knäna)
Diagonala rygglyft i knästående (hunden) Lyft varannan arm, varannat ben (kniiiip)

 

 

 

 

Kommentera